highinternational 2021
MODELE KOMPETENCJI
Zarządzanie przez kompetencje to jeden z najważniejszych obszarów strategii zarządzania zasobami ludzkimi. Model Kompetencji jest bowiem fundamentem w tworzeniu narzędzi rozwoju i doskonalenia ludzi w organizacji. Opierając się na misji, wartości i strategii firmy przynosi odpowiedź na pytanie jakie są nasze oczekiwania, co powinni wiedzieć, umieć i jakie postawy powinny reprezentować osoby zatrudnione w firmie, aby przekładało się to na skuteczne realizowanie zadań i celów organizacji.
Firma powinna nieustannie budować przewagę konkurencyjną, szczególnie dzisiaj, gdy otoczenie rynkowe jest zmienne i rosną wymagania rynku. Proces doskonalenia jest zatem ciągły w całym okresie funkcjonowania przedsiębiorstwa, a Model Kompetencji pozwala systematycznie budować siłę kadry organizacji.
Właściwie zdefiniowany i wdrożony Model Kompetencyjny jest podstawowym i kluczowym czynnikiem powodzenia projektów związanych z Zarządzaniem Zasobami Ludzkimi.
ZASTOSOWANIE MODELU KOMPETENCJI
audyty umiejętności;
identyfikacja potencjału zawodowego;
ocena pracowników;
przekazywanie skutecznej informacji zwrotnej;
zarzÄ…dzanie talentami w organizacji - kadra rezerwowa, sukcesja, awanse;
przesunięcia wewnątrz organizacji;
budowanie planów szkoleniowych;
rozwój i doskonaleniu pracowników.
PRZYGOTOWANIE I WDROŻENIE MODELU KOMPETENCJI. ETAPY REALIZACJI.
1. Określenie celu oraz założeń tworzenia lub uaktualniania Modelu Kompetencji.
2. Identyfikacja i opisanie kompetencji kluczowych, menedżerskich i stanowiskowych w celu stworzenia spójnego i użytecznego Modelu Kompetencji dla całej Organizacji.
3. Opracowanie Planu Wdrożenia Modelu Kompetencji - mapowanie Modelu Kompetencji.
4. Powiązanie Modelu Kompetencji z narzędziami HR w organizacji: rekrutacją, selekcją, oceną pracowniczą, narzędziami motywacyjnymi, awansami, szkoleniami, audytami kompetencji, TM i innymi.